Friday, 10 November 2017

KULIT KERING DAN KULIT GATAL

EUTH+ ESSENTIAL OILS ARGAN
Euth + essential oil....harapan terkini


Masalah kulit gatal adalah perkara biasa di kalangan kita. Setiap seorang dari kita pernah sekurang-kurangnya sekali atau lebih rasa gatal kulit dalam seumur hidup kita.

Boleh dikatakan secara amnya kulit kering akan menyebabkan rasa gatal di kulit. Tetapi penyebab kepada kulit gatal  bukan semestinya kulit kering sahaja tetapi pelbagai.

Kulit kering (xerosis)

Kulit normal diselaputi bahan lipid semulajadi dalam lapisan epidermis yang berfungsi melindungi kulit dari kehilangan air dan dengan itu memastikan kulit sentiasa lembap.

Kulit kering tidak semestinya menandakan penyakit, ada juga aktiviti harian yang boleh menyumbang kepada kulit kering seperti berlebihan penggunaan sabun terutama sabun pencuci tangan jika digunakan berulang-ulang. 

Ada bahan-bahan di dalam sabun atau produk lain yang apabila disapu atau diguna ke atas kulit boleh menghakis bahan lipid di dalam kulit dan seterusnya menghilangkan keupayaan kulit mengekalkan kelembapan.

Tatkala hilang kelembapan di permukaan epidermis kulit, seseorang akan mula terasa gatal.

Gatal kulit merangsangkan seseorang menggaru bahagian tersebut. Ini adalah reaksi spontan yang normal. Cuma ramai yang tidak tahu bahawa aktiviti garu akan hanya memburukkan keadaan. Semakin kuat seseorang itu menggaru, semakin kuat pula rasa gatal. Ini kerana lebih banyak 'histamin' dirembeskan di bahagian kulit tersebut. Kulit menjadi semakin merah dan kawasan gatal seolah-olah merebak lebih besar dari asalnya. Begitulah kitaran gatal-garu yang kebiasaannya menjadi kronik dan meninggalkan parut. Ada juga yang sampai menjadi kudis dan dijangkiti kuman.

Sebahagian kita dilahirkan dengan faktor genetik kulit kering, yakni ekzema. Istilah ekzema kadang-kadang ditukar ganti dengan atopic dermatitis. Ya benar, ekzema banyak dilihat di kalangan bayi dan kanak-kanak. Sekiranya didiagnos awal, rawatan dan informasi yang tepat sangat membantu untuk mengatasi maslah gatal kulit dan mencegah kulit dari berparut. Ibubapa perlu diberi kaunseling yang betul  berkenaan masalah ini. Ramai yang mencuba-cuba krim di pasaran dan hanya berjumpa doktor bila dah teruk. Tak kurang jugak yang diberi sesetengah ahli farmasi krim steroid dengan penggunaan berterusan tanpa kawalan. Bila kulit dah teruk baru nak jumpa doktor.





RAWATAN: Antara Harapan, Kejayaan dan rasa Putus Asa.....

Terdapat banyak pilihan krim untuk masalah kulit kering dan ekzema. Setiap individu ada kesesuaiannya sendiri. Jangan mudah berputus asa sekiranya sudah mencuba dan belum ada hasilnya.

Di KLINIK KU sendiri, terdapat pelbagai pilihan. Antara yang terbaru diperkenalkan ialah EUTH + ESSENTIAL OILS...yang mana kandungan utama ialah Argan Oil yang pure yang berasal dari MOROCCO.

Khasiatnya sangat tinggi dan banyak kelebihan berbanding dengan jenama yang lain. Boleh digunakan sebagai pilihan semulajadi(tanpa kimia). 

Image result for euth + essential oils

Antara kandungan istimewa EUTH + ialah:

Pure ARGAN OIL
JOJOBA Seed OIL
ROSEMARY OIL
ROSE HIP OIL
ORANGE OIL
LAVENDER OIL


ANTARA KEGUNAAN EUTH + ESSENTIAL OILS IALAH:

1) SEBAGAI PELEMBAP SESUAI TAK KIRA USIA 

2) MERATAKAN TONA KULIT

3) MENGURANGKAN PIGMENTASI

4) MENGURANGKAN PARUT REGANGAN
 SELEPAS BERSALIN(STRETCH MARK)

5) MENSTABILKAN REMBESAN MINYAK DI KULIT
( dengan itu mengurangkan jerawat)

6) BOLEH DISAPU PADA KULIT SOPAK(VITILIGO)

Harga sebotol (15 ml) : RM 190

BOLEH HUBUNGI 013 3477284/03 41490801


Tuesday, 10 October 2017

Jerawat.... kenapa ianya berulang-ulang?

Salam Oktober Semua!!

Dah lama jugak kami dari KLINIK KU tak bersiaran...kekangan masa dan sibuk dengan rawatan dan produk terbaru membuatkan kami kurang ke udara kebelakangan ni...

Antara rungutan-rungutan popular dari pengidap-pengidap jerawat termasuklah:

"kenapa jerawat ni hilang lepas tu datang balik, hilang lepas tu tumbuh balik. Kadang-kadang ok kadang-kadang teruk...dah puas try macam-macam, tak mahu jugak hilang." 

Semasa sesi konsultasi, saya selalu menekankan beberapa faktor yang mempengaruhi pertumbuhan jerawat. Antaranya pengaruh hormon, aktiviti kalenjar minyak yang berlebihan, liang kulit yang tersumbat dan jangkitan bakteria di kulit. Perhatikan betul-betul ye... faktor-faktor yang terlibat ini juga bersifat kronik..yakni..hadir dalam jangkamasa panjang di dalam individu yang berkenaan...jadi dengan itu jugalah menjadi sebab jerawat juga bersifat kronik. Saya selalu tekankan yang jerawat boleh dikawal dengan sebaik mungkin tetapi risiko jerawat datang semula sentiasa ada. Sebab itu jugalah saya selalu sarankan penjagaan kulit yang berterusan walaupun setelah rawatan jerawat sudah tiada.

Jangan putus asa...faham betul-betul, ikut penjagaan betul-betul, Insha Allah, anda boleh bebas jerawat. Dan cuba dapatkan rawatan awal supaya dapat elakkan kulit dari berparut.

NAK CUBA RAWATAN JERAWAT BOLEH CALL 013 3477284/03 41490801

PROMO UNTUK BULAN OKTOBER IALAH CORAL PEEL!!!!

Apa kelebihan rawatan CORAL PEEL NI YE?

*merawat jerawat
*merangsang sel kulit baru
*membuang sel kulit mati
*mencerahkan kulit




Salam hormat,

Dr Ku Masliza



Tuesday, 22 August 2017

SNOWY BUBBLE C FACIAL



Rawatan yang berasaskan campuran pelbagai 'whitening agents' dan dibantu penyerapan masuk ke dalam kulit dengan bantuan 'oxygen booster'. 

Sesuai untuk masalah kulit seperti melasma, pigmentasi, bekas jerawat yang bertompok hitam dan juga normal skin yang tiada masalah.

Jangan tunggu lama-lama!


Promosi sedang berlangsung sekarang hingga 31 hb Ogos 2017!

Harga 1 sesi RM 300

Diskaun 20% (sah sehingga 31hb Ogos 2017)

Hubungi 013 3477284/03 41490801


Monday, 14 August 2017

REMDII SENSITIF....PRODUK TEMPATAN UNTUK EKZEMA

Dah banyak krim dah cuba?

Dah tak tahu nak try yang mana?

Apa kata cuba Krim Remdii ni.....krim pelembap khas untuk masalah ekzema dan kulit kering.

Untuk kegunaan harian memang sesuai...

Tanpa steroid...
Tanpa pewarna...
Tanpa paraben...
Sesuai untuk semua lapisan umur...



Terus wasap  013 3477284 untuk belian

HARGA RM 150  untuk 250 gm 

REMDII

Monday, 7 August 2017

TCA CROSS...APA TCA NI DOC?

TCA bererti Trichloroacetic Acid, sejenis bahan kimia dari kumpulan acetic acid yang sekian lama digunakan sebagai ejen penglupasan kulit untuk tujuan kecantikkan. TCA bilamana disapu kepada kulit akan meresap masuk ke dalam lapisan epidermis dan melonggarkan sel-sel kulit mati yang berada di permukaan atas. Walau  bagaimana pun, kadar resapan dan kedalaman asid ini masuk ke dalam kulit bergantung kepada kepekatan asid yang digunakan. Oleh itu secara amnya adalah dinasihatkan supaya rawatan ini TIDAK dibuat sesuka hati di rumah atau salon. Risiko kulit merah dan melecur semakin tinggi dengan konsentrasi asid yang digunakan dan juga dengan bilangan lapisan larutan yang disapu ke atas kulit.

Secara amnya, TCA peel boleh membantu untuk masalah-masalah berikut: 

Jerawat
Pigmentasi dan brown spots
Garisan kedut yang halus
Parut jerawat yang bertompok-tompok hitam

TCA CROSS pula bermaksud Chemical Reconstruction of Skin Scar

Melibatkan penggunaan TCA berkonsentrasi tinggi, disapu khas ditempat yang berparut lubang(depressed scars), yang mana selepas ianya meresap masuk ke dalam kulit, akan ada inflamasi berlaku, dan salah satu produk inflamasi terhasil adalah kolagen dan tisu baru yang tumbuh dan mengisi lubang parut tersebut. Proses penghasilan tisu baru mengambil masa dari 2 minggu selepas rawatan sehinggalah beberapa bulan. Jadi result mengambil masa untuk dilihat.


Skin frosting yang berlaku semasa TCA CROSS

Prosedur ini antara rawatan yang ringkas dan berkesan di samping kos yang agak rendah berbanding dengan teknik lain. 

Selepas rawatan, bahagian kulit yang disapu TCA akan menjadi putih, dan akan hilang selepas beberapa jam. Selepas 1-2 hari bahagian tersebut akan menjadi gelap dan kering. Selepas beberapa hari, kulit tersebut akan mengelupas dan tanggal.

Penjagaan selepas rawatan termasuk melindungi kulit dengan Gel UV yang sesuai dengan jenis kulit.

Untuk kulit jenis Asia seperti Kaum Melayu dan India, ada risiko Post Inflammatory Hyperpigmentation(PIH), yang akan hilang selepas beberapa bulan. Masalah ini tidak berlaku di kalangan Caucasian dan yang berkulit cerah.

Untuk mendapat results optimum, prosedur ini perlu diulang beberapa kali.

03 41490801/013 3477284